CUPRA Born - Anhängerkupplung & Anhängelast

  • Wie sind eure Erfahrungen hinsichtlich Verbrauch mit Anhänger/Wohnwagen?

    Bei einem Wohnwagen mit 1200 kg Gesamtmasse kann man sicherlich mit ~35kWh/100km rechnen oder?

    170 kW (231 PS) 58 kWh | Quasar Grey Metallic | BeatsAudioTM Soundsystem | Pilot XL Plus Pack | Cargo Pack | CUPRA Dinamica Pack Granite Grey | Dynamic Chassis Control | Privacy Glass | 20" Leichtmetallräder "BLIZZARD Black/Copper" glanzgedreht | AR Head-up-Display | Tech M Pack

  • Hi all. I wanted to share a guide around coding the bike rack tow bar electronics as I personally struggled a bit being a first timer at this.


    These instructions at least apply to the 13-pin Jaeger harness that is required to code into the system. I assume that exactly the same steps are taken when working with ID3. ID4, ID5 and Enyaq follow a similar path, but additional control units might be required for activation. My Born does not have lane change assist, driving assist or other "higher-end" assistance functions from the factory, so it could be that better equipped vehicles require additional control units for activation.


    • Open OBDeleven, navigate to Control Units
    • Click on the big green dot at the bottom right to add control devices
    • Find "69 trailer function" and activate it
    • Navigate to 09: Central electrical control. You do not need to enter a security key, even though some instructions say so. Navigate to Customization -> Networking -> Trailer coupling -> Activate
    • Navigate back to the control unit menu to 6C: Rear view camera system. Go to Long coding -> Equipment_ahk -> installed
    • Navigate back to the control unit menu to 76: PDC control unit. Go to Long Coding -> Trailer -> Manually detachable tow bar
    • Navigate back to the control unit menu to 13: Adaptive Cruise Control. Go to Long Coding -> Trailer Sensor Control Module -> Installed
    • Navigate back to the control unit menu to A5: Front sensors. Go to Long Coding -> AAG -> Coded

    Remember to save all codings and your trailer with its electronics should now work.


    The kit manufacturers' instructions also recommend enabling the features under the controllers. If you have a Born with all the available accessories, I suggest you browse the controller list for those additional devices as well and enable the trailer options under them.


    • 46: Central module comfort system - Long coding -> Trailer monitoring -> Set up active trailer control unit -> Installed
    • 3C: Lane change assistant - Long coding -> Control unit for drawbar -> with control unit for drawbar
    • 17: Dashboard insert - Long coding -> Trailer -> Yes
    • 74: Chassis control system - Long coding -> Trailer -> Yes
    • 6D: Tailgate electronics control unit - Long coding -> Trailer -> Installed


    Please excuse any spelling mistakes in the instructions as I am not a native speaker and this is a translation from English. I thought it might be of interest to the German readers of this forum. :)Please let me know if you need help fitting a tow bar. I can give you some advice. Cupra Born + Thule Velocompact 2

  • Wie sind eure Erfahrungen hinsichtlich Verbrauch mit Anhänger/Wohnwagen?

    Bei einem Wohnwagen mit 1200 kg Gesamtmasse kann man sicherlich mit ~35kWh/100km rechnen oder?

    Mein Verbauch mit einem Fahrrad am Heckträger auf 1600km nach Finale Ligure und zurück waren 16,2 kWh. Bin größenteils zwischen 100 und 120 gefahren.

    Cupra Born 77kWh Vapor Grey |19" TYPHOON Black/Copper | Below Zero Pack | Cargo Pack | BeatsAudioTM Soundsystem | Pilot XL Plus Pack | Privacy Glass

  • Hallo,

    Ich hätte mal eine Frage zur AHK.

    Weiß jemand etwas zur Stabilität der AHK für Fahrradträger? Sind es normale AHK ohne Zulassung oder vertragen die wirklich nur 100Kg. Ich möchte damit einen Anhänger auf Privatgrundstück kurze Strecken ziehen.

    Ich finde hierzu leider keine Infos.

  • Es gibt eine AHK mit Zulassung von Misterdotcom.de und es gibt auch Fahrradträger die nur mit einer Schraube im Kopf das Ankuppeln verhindern. Dreht man diese raus, kann man sicherlich auch einen Anhänger auf Privatgrundstücken Rangieren.

  • Hallo,

    Ich hätte mal eine Frage zur AHK.

    Weiß jemand etwas zur Stabilität der AHK für Fahrradträger? Sind es normale AHK ohne Zulassung oder vertragen die wirklich nur 100Kg. Ich möchte damit einen Anhänger auf Privatgrundstück kurze Strecken ziehen.

    Ich finde hierzu leider keine Infos.


    Die für Fahrradträger vorgesehenen Anhängerkupplungen werden nur mit 4 Schrauben am Fahrzeugrahmen befestigt. Die richtigen Anhängerkupplungen, wie die, die misterdotcom anbietet, haben insgesamt 10 Schrauben und eine etwas steifere Struktur. Ich würde mir nicht zutrauen, einen Anhänger mit einer Anhängerkupplung zu ziehen, die nur für einen Fahrradträger vorgesehen ist. Siehe das Bild. Die roten Pfeile zeigen an, wo die Brink RMC-Anhängerkupplung die zusätzlichen Befestigungen vermissen lässt, die sie stärker machen würden, um einen Anhänger zu ziehen.

  • Ich habe es gesehen. Bei meiner AHK wird hinten ein anderer Träger an den Fahrzeugrahmen geschraubt, daran ist die AHK dran. Ich denke, mit einem Fahrradträger sollte man tatsächlich nichts ziehen

    Cupra Born (MJ23) 170 kW 77 kWh 29.3.2023

    Aurora Blue Metallic, 19" Typhoon Black/Copper

    High Five Pack, Privacy Glass, Below Zero Pack,

    Tech M Pack, Pilot XL Plus Pack

  • So, es ist vollbracht. Die richtige AHK von MisterDot.com ist montiert.

    Ist nicht die erste AHK, die ich montiert habe, aber diese hier ist ziemlich fummelig. Beigelegte Schrauben sind ziemlich kurz, gerade so ausreichend. Die Anleitung ist in sich widersprüchlich, falsche Angaben zu den Schrauben, Halter für die Antennen mal nach außen und auf anderen Bild nach innen.

    Beim Kabelsatz ist alles sehr eng, Kabelstrang für NSL muss über Kopf ausgemessen werden und dabei muss die Heckklappe zu sein. Das gleiche beim CAN Kabel, alles sehr kurz und sehr eng.

    Wichtig, das ausmessen des Kabel für NSL geht nicht mit Multimeter, geht nur mit Prüflampe oder Last.

    TÜV Abnahme steht noch aus.